اولین بار با عبارت نقشه ذهن وقتی دبیرستان بودم آشنا شدم. چیزی که اون موقع فهمیدم نقشه ذهنی تکنیکی بود که با رعایت یک سری موارد در طراحی اون میتونستیم در بخاطر سپاری و یادآوری موضوعات بهتر عمل کنیم. مبدع این روش رو تونی بوزان میدونند یا لااقل خودش چنین نسبتی رو به خودش داده.
تونی بوزان در توضیح نقشه ذهن میگه که این ساختار دختواره شباهت زیادی به ساختار مغز و ذخیره سازی اطلاعات داره و دلیل اثر بخشی این ابزار رو به همین خاطر میدونه.
نقشه ذهنی به خاطر مرکزیت یکسانی که داره و تقسیم بندی هایی که حول یک مفهوم هست کار رو راحت تر میکنه. ساختار اون به این شکله که موضوع اصلی در وسط قرار می‌گیره و بعد به کمک شاخه هایی برای موضوع اصلی تقسیم بندی انجام میدیم و یک جور هایی اون موضوع رو به جنبه های مختلف تقسیم میکنیم. چنین ارتباطاتی اگه به صورت شبکه ای میبود میشد پیش بینی کرد که چه چیز درهم و برهمی می‌شد.
یکی دیگه از اصول نقشه ذهن کاربرد تصویر و همینطور رنگ های مختلفه. این تصاویر، شکل ها و رنگ ها تاثیر اون رو به مقدار زیادی بالا می‌برند.

تو مطلب قبل نقشه ذهنی کتاب شیب نوشته ست گادین رو قرار داده بودم. در این پست قصد معرفی نرم‌افزاری رو دارم که به کمک اون این نقشه تهیه شد. من با اپلیکیشن اندروید این کار رو کردم. ولی نسخه ویندوز اون هم هست.
قبل از اینکه شروع کنم به ساختن نقشه نرم افزارهای مختلفی رو چک کردم. نرم افزار هایی مثل xmind  و mindomo و چندتا برنامه دیگه.  نرم افزار simple Mind در بین این برنامه ها امکانات بیشتر و ویژگی های متمایز تری داشت. از قابلیت های این برنامه میشه اینها رو گفت:
  • 1-  طرح ها و تم های مختلف و زیاد
  • 2- شخصی سازی بسیار بالا
  • 3- میانبرهای فراوان برای عملکردها
  • 4- قابلیت اضافه کردم تصویر و ایموجی
  • 5- امکان ذخیره سازی در فضای لوکال و همچنین ابری مثل دراپ باکس
  • 6- امکان اشتراک‌ گذاری به شکل و فرمت های مختلف مثل تصویر، فایل، Outline و ...
  • 7- حجم کم و اجرای روان برنامه
  • 8- بیشتر امکانات به صورت رایگان
  • 9- امکان جستجو در متن های ورودی
اپلیکیشن simple mind به خوبی دست ما رو باز گذاشته تا هر نوع نقشه ای رو که دوست داریم و با نزدیک ترین شباهت با چیزی که میخوایم طراحی کنیم.
این اپلیکیشن از طریق گوگل پلی قابل دانلود هست. پیشنهاد میکنم حتما این نرم افزار رو امتحان کنین.