یک متن در معرفی کتاب «چگونه می‌نویسم» رو برای مجله ی دانشکده‌مون «فراسو» نوشته بودم گفتم اون رو اینجا هم بگذارم. این کتاب هدیه‌ی دوست خوبم میلاد روشنی بود و واقعا از خوندنش لذت بردم.

چگونه می‌نویسم

نوشتن های گاه و بیگاه و یا به شکل حرفه ای تر یعنی نویسندگی، از دید آدمهایی که به این کار علاقه دارند کار جذاب و سرگرم کننده ایه. ما معمولا با دلایل و اهداف مختلف و گاه شخصی می‌نویسیم. مثلا کسی ممکنه از ثبت خاطرات روزانه در یک دفترچه یا یک وبلاگ شخصی لذت ببره. کسی ممکنه کارش نوشتن باشه مثل یه خبرنگار، پژوهشگر، رمان نویس و تولید کننده محتوا. افرادی که معمولا به نویسندگی به عنوان کاری برای امرار معاش و گذروندن زندگی نگاه نمی‌کنند این کار رو برای لذتی که این فعالیت داره انجام می‌دن. یعنی می‌نویسند چون از این کار لذت می‌برند.
البته شکی هم نباید داشت که نوشتن همونطور که می‌تونه کار راحتی باشه از طرفی می‌تونه کاری ترسناک و وحشتناک باشه. این حرف من نیست و حرف نویسندگانیه که رمانهایی بیشتر از تعداد انگشتان دست دارند.
پس چقدر خوبه اگه بشه با دیدگاه های نویسندگان بزرگ راجع به نوشتن آشنا شد. اینطوری شاید بیشتر متوجه بشیم که چرا نوشتن اون طور که بعضی از نویسندگان میگن هم کار ساده‌ایی هست و هم از نظر برخی دیگه کاری سهل ممتنع، یعنی در نگاه اول نوشتن ممکنه ساده باشه اما وقتی وارد دنیای اون بشیم اون رو سخت ترین کار دریابیم. برای این حرف هم نقل قولی از فاولر* رو دم دست دارم که می‌گه: «نوشتن آسان است. کافی است به صفحه سفید خیره شوید تا زمانی که قطرات خون از پیشانیتان بچکد».
«چگونه می‌نویسم» عنوان کتابی هست که قصد معرفی‌اش رو دارم. این کتاب گردآوری و ترجمه ای از حرفهای 100 نویسنده ی معاصر برای علاقه مندان و نویسندگان جوان هست. این نویسندگان معاصر در دستنوشته های نهایت دو صفحه ای از زندگی روزانه شان میگویند. از عادت هایی که دارن یا برای نوشتن در خودشون ایجاد کردن، کارهایی که در طول روز انجام میدن و توصیه هایی که برای نوشتن دارند. البته اگر از من بپرسید، چیزی که بیشتر از این توصیه های مستقیم می‌تواند مفید باشد. نگاه آن ها و همان عادت هایی هست که گفتم. در این مجموعه از نویسندگانی که دهها اثر پرفروش دارن تا اونهایی که نویسندگی براشون یه فعالیت جانبیه و فقط دو سه رمان در کارنامه ی خود دارند هست. آقای کاظم رهبر گردآورنده و مترجم این اثر هستن.
در این کتاب با روش هایی که این 100 نویسنده هر روز شروع به نوشتن می‌کنند آشنا می‌شیم. آقای کاظم رهبر به حق درست میگه که: «در این مجموعه می‌بینیم که دو نفر وجود ندارند که شیوه کارشان مشابه هم باشد».
زیبایی این کتاب اینه که به ما می‌فهمونه که لازم نیست سعی کنیم از روش و کارهای یک نویسنده ی خاص سر در بیاریم و از روش اون استفاده کنیم. با خوندن این کتاب متوجه می‌شیم که کاری مثل نویسندگی برای هر شخص میتونه منحصر به خودش باشه. لزومی نداره از کسی در روش نوشتن کپی کنیم.
تنوع در رفتار نویسنده هایی که توی این کتاب از کارشون در دو صفحه حرف میزنند به قدری زیاده که شاید متعجب بشیم. بعضی نویسنده ها روزانه دو ساعت و بعضی های دیگه تا 17 ساعت در روز می‌نویسند. بعضی از اونها عاشق کارشون هستند و بعضی های دیگه ... میشه گفت نه خیلی زیاد. بعضی نویسنده‌ها به نویسندگی به چشم سرگرمی و گذران وقت نگاه می‌کنند و بعضی به عنوان شغل. بعضی ها از کودکی می‌نوشتن و بعضی نویسنده های دیگه تو دوران پیری شروع به نوشتن کردند. جالبه حتی توصیه هایی که توی این کتاب برای نوشتن می‌کنند گاهی باهم در تضاده.
اگر مثل من به اصل تنوع در رفتار آدم ها علاقه داشته باشید و زیبایی رو در این تنوع ببینید فکر می‌کنم از این کتاب واقعا لذت می‌برید. اگر دغدغه ی نوشتن داشته باشید این کتاب برای شما فوق العادست. تصور کنید برای شما چی می‌تونه ارزشمندتر از 100 روش، توصیه، زندگی، برنامه، تفکر، طرز نگاه به نوشتن و به طور کلی 100 نوع از نویسندگی باشه. حتما طی نوشتن به مسئله و سوالی برخوردید که بعضی کارها و عادت هامون چطور می‌تونن بهتر بشن. پس این کتاب مناسب شماست.
اما در مورد کتاب اگر بگم. این کتاب توسط انتشارات کتاب خورشید در سال 94 و در 212 صفحه به چاپ رسیده. به خاطر قلم سبک و نثر روان این کتاب می‌تونید اگر برای سرگرمی مطالعه می‌کنید در یک هفته و یا زودتر این کتاب رو تموم کنید.
فکر می‌کنم بعد از خوندن این کتاب نوشتن براتون راحت تر بشه. همونطور که برا خود من هم شد.
تمام 100 نویسنده ی این مجموعه نویسنده هایی هستند که الان هم زنده هستند و می‌نویسند. در تهیه این کتاب به نویسنده های کشور خاصی اصرار نشده و نویسنده هایی از آمریکا، انگلیس، هند، نیوزیلند و ... وجود دارند. فقط شاید جای نویسنده های شرقی داخلش کمرنگ باشه که اگه این کار انجام می‌شد و مخصوصا تعدادی از نویسنده های کشورمون هم توش معرفی می‌شد بنظرم خیلی عالی بود و می‌تونستیم با روشهای نوشتن نویسندگان بزرگ کشورمون هم آشنا بشیم.

و در آخر، کتاب چگونه می‌نویسم در فیدیبو هم قابل خریداری هست.

 * Gene fawler، گزارشگر، نویسنده و فیلم نامه نویس آمریکایی