بابابزرگم از یه کاغذ توی جیبش برای یادداشت کاری که باید انجام بده استفاده میکنه. همیشه این کاغذ همراهشه. هر چند ساعت اونو بیرون میاره، جیزی بهش اضافه یا کم میکنه. و روز بعد یه کاغذ جدید.

تو ذهنم کارها رو به دو تا دسته تقسیم کردم. یکی کارهایی که در نتیجه ی انتخاب خودمونه، مثلا کاری رو شروع کردیم و براش لازمه مواردی رو انجام بدیم. کانالی رو ساختیم و میخوایم یادمون بندازیم که بعدا باید اون رو توی وبلاگمون معرفی کنیم. یا کلاس زبان میریم و میخوایم یادمون باشه که بعدا مقالات سایت مدیوم رو یه نگاهی بندازیم. دسته دوم کارهاییه که از بیرون به ما اجبار میشه. مثلا باید یادمون باشه ماه دیگه کپی یه مدرک رو به دانشگاه تحویل بدیم. یا به کسی در آینده ایمیل بدیم.

انجام این کارها تو روش کاغذی چندان آسون نیست. و اگر بخوام راحت تر بگیم شدنی نیست و احتمالا لازمه یه کاغذ به انداره ورق A4 یا یه سررسید سنگین همراه خودمون داشته باشیم.

خبر خوب اینه که برنامه های خیلی زیادی برای اینکار وجود داره. هرکدومشون قابلیت ها و امکانات و با شکل های خاص خودشون این کار رو برای ما انجام میدن. واندر لیست، انی دو، تودویست و کلی برنامه های دیگه.

برنامه ای که من برای کارهام استفاده میکنم برنامه تودویسته. یه برنامه ی خوب و سبک و کاربردی در دو نسخه پولی و رایگان که البته نسخه رایگانش هم چیزی کم نداره و خیلی کار راه بندازه.

یکی از قابلیت های خوب این برنامه اینه که میشه در چندین دستگاه ازش استفاده کرد و قابلیت همگام سازی بین چندین دستگاه رو داره. میشه روی پی سی، توی مرورگر، و روی گوشی ازش استفاده کرد. مثلا توی گوشی یه کار رو تعریف کرد و توی کامپیوتر وقتی اون کار رو انجام دادید بدون داشتن گوشی تیک انجامش رو بزنید.

ویجت این برنامه هم خیلی خوبه. برنامه های این هفته رو به ترتیب روز نشون میده و از همون جا میشه تیکشون رو زد یا به بعدا موکولش کرد.

کارهایی که الان برای انجامشون از این نرم افزار استفاده میکنم اصولا اینهاست:

  • تماس هایی که در آینده باید بگیرم.
  • مطالبی که در آینده باید بخونم یا مرور کنم.
  • فیلم هایی که برنامه ریزی کردم در آینده ببینم.
  • ایمیل ها و پیگیری ها.

ممکنه در استفاده از این برنامه ها این سوال رو از خودمون بپرسیم که خب کاری نداریم که بخوایم در آینده استفاده کنیم یا اینکه حافظمون خوبه تا یادمون باشه. اگه خوب نگاه کنیم هممون در طول روز چیزایی به صورت جرقه به فکرمون میرسه که انجام بدیم اما بخاطر یادداشت نکردن به همون سرعتی که میاد به همون سرعت هم ناپدید و فراموش میشه. با کمک برنامه های یادآوری و تسک محور این جرقه ها ثبت و نگه داری میشن. از اون طرف ذهن ما تا مقداری گنجایش برای اینکار داره و از جهتی نمیشه این رو برای کارهایی که باید هفته آینده، ماه آینده یا حتی سال آینده انجام بدیم هم کارساز بدونیم. میشه برای یادآوری تولد عزیزانمون هم حتی از این نرم افزار استفاده کنیم یا اگه قرصی رو باید در زمانهای مشخصی از ماه بخوریم.

مواردی که وارد این نرم افزار میکنیم این قابلیت رو هم داره که به صورت دوره ای یاد آوری بشن. مثلا هر دوشنبه، دوم هر ماه، یا هر دوماه یکبار.

این نرم افزار و نرم افزار هایی از این قبیل برای افزایش کارایی ما انسان ها ساخته شدند. با یه نگاه به گذشته متوجه میشیم که هر چیزی در گذشته با گرفتن کارکرد هاش، توی کالبدی جدید دوباره متولد شده و پیش ما برگشته، البته با امکانات جالبتر و جذاب تر. تو استفاده از این نرم افزار ها فقط یه کوچولو باید دقت کنیم تا اونها در خدمت ما باشن و نه اینکه مارو با خودشون سرگرم کنن. این موقعس که زندگی با این نرم افزارها برای ما لذت بخش میشه.