ازین به بعد بخشی رو به عنوان روش های یادگیری  ایجاد کردم که توی اون روش ها و مدل هایی که برای یادگیری استفاده می‌شه رو توضیح می‌دم. کاری که یکی از دلایل ایجاد شدن همین وبلاگم هست یعنی یادگیری.

finman- learning

روش فاینمن روشی هست  که با درگیر کردن نیروی فکری و ذهنی به ثبت هر چه بهتر موضوعات و مطالب توی ذهنمون کمک می‌کنه. این روش رو می‌شه برای یادگیری یک موضوع جدید ،‌فهم عمیق تر یک مطلب که بلد هستیم و یا برای موقعی که امتحان داریم استفاده کرد.
مراحل این روش و مدل با انتخاب موضوعی که قصد یادگیری اش رو داریم شروع می‌شه. قدم مسلم بعدی مطالعه در مورد اون موضوعه. مطالعه باید خوب و در صورت امکان از چند منبع باشه تا از زاویه های کمی متفاوت تری هم اون موضوع رو ببینیم. با فرض بر این که مطالعه فعلا به اندازه کافی و مناسب بوده میایم و شروع می‌کنیم به نوشتن هرچی که در موردش یاد گرفتیم. گفته شده که بهتره در حین نوشتن با صدا هم توضیحش بدیم، درست شبیه معلمی که سر کلاس داره به دانش آموزان درس می‌ده. توی این کار ما ممکنه توی بعضی از قسمت ها گیر کنیم. هدف از این کار هم دقیقا همین کشف گیر کردنی هاست. هر جا گیر کردیم باید بریم و در موردش باز مطالعه کنیم و بریم جلو و انقدر این کار رو  تکرار کنیم تا جایی توی توضیحاتمون مانند توقف گاه نباشه.
هدف این بخش پیدا کردن نقاط ضعف ما توی ارایه اون موضوعه،‌ اینکه کدوم بخشش برای ما مبهمه و کدوم بخشش رو فهمیدیم. به خاطر عدم اشراف ما به موضوعی که چیز زیادی از خوندن و مطالعش نمی‌گذره ممکنه دچار گیجی و حس دل ناپذیر و نامطلوبی بشیم اما خیالتون راحت که دارید مسیر درست رو می‌رید. فقط باید سعی بشه وقتی داریم توضیح می‌دیم به این دقت کنیم کجاش رو گیر می‌کنیم.
با تکرا ر مطالعه بخش هایی که برامون توضیحش سخته  اون قسمت هارو هم با همون روش نوشتن و توضیح دادن انجام می‌دیم و ازش می‌گذریم. در اخر کار رو به اتمام می‌رسونیم.  در مرحله بعد همین کار رو انجام می‌دیم یعنی سعی می‌‌کنیم که موضوع رو توضیحش بدیم اما با یک تفاوت... این دفعه باید سعی کنیم که توضیحاتمون رو هر چقدر که می‌تونیم ساده تر بیانش کنیم.
اگر تونستیم مطلب رو به زبان ساده توضیحش بدیم، ما مطلب رو به خوبی درک کردیم اما اگه برای ما سخت و بود و بهمون فشار خیلی زیادی اومد یا نتونشتیم باید دوباره مراحل قبل رو تکرار کنیم.
 
فاینمن یک فیزیکدان نظری بود که جایزه نوبل هم گرفته. گفته شده فاینمن برای این که به میزان درک و فهم همکارانش از مطالب ریاضی پی ببره ازونا می‌خواسته تا مطالب ریاضی رو براش توضیح بدن و از روی میزان توانایی اونا در بیان هر چه ساده تر به میزان درک اونها پی می‌برده .

این روش رو از یک ویدیوی آموزشی در سایت ویدوآل با عنوان تکنیک یادگیری فاینمن دیدم که میتونید اینجا تماشا کنین